Salı, Kasım 17

Primum Nil Nocere-Önce Zarar Verme!

Bugünlerde beni motive edecek, hayata başka gözlerle bakacak birşeyler ararken. Ayşe Kulin'in Türkan Saylan için yazdığı "Türkan" adlı kitabı görünce. "İşte dedim kendi kendime beni motive eder bu kitap".Yanılmamışım....

Kitap hakkında birçok yazar, çizer, köşe yazarı kitabı eleştiriyor bu günlerde.Kitap her insanın, özellikle bir kadının yaşayabileceği zorlukları anlatan ve bu zorluklardan nasıl da yılmadan, azimle ve başarı ile çıkışını, insanı anlatıyor.Tıpkı ismi gibi yalın ve sade "Türkan".

Biz millet olarak başarılı ve zorluklara gögüs geren insanları başka yerlere koyar, onların insani yanlarını göz ardı ederiz. Onların sıkıntı ve dertleri hiç yokmuş gibi düşünürüz.Veya öyle düşünmek isteriz.Çünkü düşünmessek kendimizden utanırız, biz aslında ne kadar da dertsizmişiz meğer ama o başarılara ulşamamışız gibi bir hisse kapılıp, o dertleri, o sorunları duymakdan kaçarız. Duyduğumuzda da "Yaaa, hiç yakışıyor mu böyle şeyler yazmak onun hakkında" deriz ve eleştiririz yazılanları. Ben sadece kitapta başarılı bir insanın yaşadığı zorlukları, mücadelelerini okudum. O başarıları ve mücadelelere bir kere daha imrendim ve kendimi motive etmek adına bişeyler buldum kitaptan.Ve hiç bir eleştirim yoktur kitap hakkında.

Türkan'ın ilk tıp fakültesi yıllarında, zaman zaman felsefi konulara giren Fizyoloji hocası Prof. Sadi Irmak tarafından tahtaya yazılan bir "Primum Nil Nocere" yani "Önce Zarar Verme" cümlesinden çok etkilenmiş. Tıp fakültelerinde öğrencilere öğretilen ana kurallardan biri imiş bu ilke. Bir tıbbî müdahale yapmadan önce hekimin olası riskleri düşünmesi,yol açabileceği olası zararları hatırlatma, hiçbir müdahalede bulunmamak bazen riskli ve zararlı yapılan müdahallerden daha iyi olabileceği hatırlatılır bu sözle.Kitabı okuduktan sonra görüyorum ki, bu cümleyi hem mesleki yaşamında hem de özel yaşamında layıkı ile yerine getirmiş.

Keşke bu cümle herkese bu kadar ışık tutabilse, keşke hepimiz biraz önce zarar vermemeyi öğrensek hayatımızın her alanında.

Motive edecek güzel bir unsur bulmuş olmanın rahatlığı ile Primum Nil Nocere-Önce Zarar Verme" diyorum...

resim alıntı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder